Advantage

Hoe voeding jouw tennisprestaties bevordert: deel 2

Het liefste blijf je je hele leven sporten, hoe oud je ook bent. Het grote voordeel van tennis is dat het een sport is dat je op elke leeftijd en op elk niveau kan beoefenen. Hierbij is het wel van belang dat je gezond bent. Goede voeding is cruciaal voor je gezondheid en vitaliteit, maar helpt ook zeker je sport- en dus tennisprestaties. Met de juiste voeding herstel je sneller van de inspanning en verminder je het risico op lichamelijke klachten. Wil je gezond tennissen en er misschien ook nog beter van worden, dan verdient voeding dus zeker je aandacht. Deze keer meer informatie over het herstel en je vochtbalans. Babette Pluim, bondsarts bij de KNLTB, legt uit.

 

Voeding & herstel

Voeding is belangrijk voor een goed en snel herstel na het sporten. Vooral eiwitten spelen hierbij een grote rol. Zoals je met koolhydraten na het sporten de brandstofvoorraad weer aanvult, zo bevorder je met eiwitten het herstel en de opbouw van spieren. Daarnaast hebben eiwitten na het sporten nog een andere belangrijke eigenschap: in de eerste uren na de inspanning zorgen eiwitten er ook voor dat je lichaam sneller de energievoorraad in de spieren kan aanvullen. Eiwitten zitten bijvoorbeeld in vlees, zuivelproducten, graanproducten en peulvruchten.

Wat is een goede herstelmaaltijd?
Een goede herstelmaaltijd bevat veel eiwitten. Hierbij kun je denken aan magere kwark met havermout en banaan of ander fruit. Voor de lunch kan dat bijvoorbeeld een boterham met kaas zijn of een salade met peulvruchten en bijvoorbeeld kip of tofu. Bekijk hier wat je het beste na het tennissen kan eten en drinken voor een goed en snel herstel!

Hoe voeding jouw tennisprestaties kan bevorderen 2

Voeding & vochtbalans

Je lichaam bestaat voor een groot deel uit water. Vocht vervoert de voedingsstoffen en afvalstoffen door je lichaam. Bovendien speelt vocht een belangrijke rol bij de regulering van de lichaamstemperatuur. Het is dus raadzaam om de vochtbalans op peil te houden en zeker tijdens het sporten, want tijdens het sporten verlies je door het zweten meer vocht.

Tijdens een uurtje tennissen bij een gemiddelde buitentemperatuur kun je gemakkelijk 0,6 tot 1 liter vocht verliezen. In extreme omstandigheden kan het vochtverlies oplopen tot een veelvoud hiervan. Het is dus zaak je vochtbalans zo goed mogelijk op peil te houden. Vocht haal je natuurlijk uit dranken, maar zit ook in vele etenswaren, zoals yoghurt en fruit. Aan volwassenen wordt aanbevolen 1,5-2,0 liter per dag te drinken, voor jongeren is dit 1,0-1,5 liter per dag. Tijdens het sporten kan je 0,6-1,0 liter per uur extra drinken.

Hoe voeding jouw tennisprestaties kan bevorderen 4

Tennistip

Tijdens een potje tennis voldoet water prima. Sta je een keer wat langer op de baan, dan kun je het beste kiezen voor een isotone dorstlesser. Daarmee vul je niet alleen het verloren vocht, maar ook (een deel van) de gebruikte energie en verloren mineralen aan. Isotone dorstlessers bevatten rond de 6 gram koolhydraten per 100 ml. Daarnaast bevatten de meeste sportdranken ook natrium (een bestanddeel van zout, dat je verliest met het zweten).

Wil je ook meer weten uit welke voeding je het beste je energie kan halen? Lees dan zeker dit artikel!

Veel tennisplezier!

Wij gebruiken cookies om het gebruik van onze website te vergemakkelijken / uw instellingen en voorkeuren te onthouden. Klik hier voor meer informatie over het gebruik van cookies.