De regels van het spel veranderen misschien niet, maar de technologie wel. Elektronische lijnbewaking maakte op de Australian Open de menselijke lijnrechters overbodig. Elke bal werd nauwkeurig in de gaten gehouden door Hawkeye-Live.
De technologische ontwikkeling gaat snel en innovaties worden in het oeroude tennisspel steeds vaker toegepast. Daarom lichten we regelmatig een noviteit uit. Om te beginnen: Virtual Reality training.
Aldo Hoekstra is Hoofd Sport Science bij de KNLTB en werkt al ruim twee jaar in samenwerking met Sports ImproVR met Virtual Reality (VR). In 2020 ontvingen zij de Sportinnovator Prijs. Gezamenlijk is er veel onderzoek gedaan naar de positieve effecten van het trainen in VR. Sinds afgelopen zomer werkt de KNLTB ook met de nieuwe software van Sense Arena.
Met de draadloze VR-bril stap je een virtuele tennisbaan, die levensecht aanvoelt, op. Je kunt allerlei soorten oefeningen doen, maar ook gewoon een balletje slaan. Je hebt namelijk een bijbehorende joystick vast, dat in de hand ligt als een racket.
‘Met name voor het trainen van de return is Virtual Reality uitermate geschikt. Je krijgt bijvoorbeeld een serverende speler tegenover je en dan kun je aangeven wat voor een soort service je te verwerken krijgt. Dit kan bijvoorbeeld slice, topspin of vlak zijn. Op deze manier wordt vooral het kijkgedrag van de speler getraind.’
Onderzoek heeft de laatste jaren namelijk aangetoond dat het werkt als een speler zijn kijkgedrag weet te verbeteren. ‘Door goed te kijken naar de beweging van je tegenstander kun je leren herkennen wat voor soort service er op je af wordt geslagen.’
Het oefenen van de return is niet het enige dat in de virtuele wereld kan worden getraind. ‘Het systeem is heel veelzijdig. Er zijn bijvoorbeeld ook oefeningen voor het dubbelspel, waarbij je aan het net staat en de beslissing moet maken op welke bal je gaat poachen of niet. Maar ook wanneer je langs de lijn slaat of cross. Je hebt namelijk iets in je hand dat een tennisracket nabootst. Als je een slaande beweging maakt heb je echt het idee dat je met tennis bezig bent. Dit komt echt heel dichtbij de werkelijkheid. Je kunt bovendien ook instellen op welke baan je staat, welke ondergrond je speelt of in welk stadion.’
Trainen met een VR-bril op je neus is volgens Hoekstra geen vervanging van de reguliere training maar een toevoeging. ‘VR is een aanvulling op de gewone training. Met name op kijkgedrag, anticipatie of keuzes maken is het een geweldig hulpmiddel. Ook voor spelers die langere tijd geblesseerd zijn is het een mooie manier om het gevoel met de tennisbaan te behouden. Je kan de VR instellen op je eigen niveau. De setting is realistisch, waardoor het leereffect hoog is.’
‘Wij geloven niet dat het goed is om met VR aan techniektraining te doen. De winst zit hem wat ons betreft in het kijkgedrag en keuzes maken op de baan. Maar ook te ervaren hoe het is om in een vol stadion te staan en om je heen te kijken. Natuurlijk bootst het niet compleet de echte situatie na, maar het is een stapje in die richting. Spelers die er mee werken zien de meerwaarde ervan en vinden het tof.’
Voor wie geïnteresseerd is om een hele set met bril, racket en software aan te schaffen moet rekenen op ongeveer 500 euro aan kosten. Dat is prijzig, maar voor een tennisschool of particulier die meerdere trainingen per week heeft kan het een nuttige investering zijn.
‘Hoe gaaf zou het zijn als straks Botic of Tallon in zijn hotelkamer de service of spel van zijn komende tegenstander al via de VR-technologie heeft getrotseerd? Dat zou een toekomstbeeld kunnen zijn.’
De technologie staat dus niet stil en volgens Hoekstra is de volgende stap niet ver weg: Augmented Reality (AR).
AR staat letterlijk voor ‘verrijkte realiteit’. Hierbij wordt digitaal beeld over de werkelijkheid gelegd. Daarover wellicht een volgende keer meer.