Shoe Dog Phil Knight 9789000357598

Leestip: Shoe Dog

De ATP- en WTA Tour liggen in ieder geval tot en met 31 juli stil. Dat betekent geen live tennis op televisie, ongeopende livescore apps en geen wedstrijdverslagen op Toptennis.tennis.nl. Voor de thuiszittende tennisliefhebber plaatsen we daarom elke woensdag een lees- of kijktip.

SHOE DOG

Het verhaal van de oprichter van Nike

Serena Williams, Rafael Nadal, Naomi Osaka, John McEnroe, Maria Sharapova, Pete Sampras en tot een paar jaar geleden Roger Federer. Zomaar een greep uit voormalige nummer ééns van de wereld die gesponsord zijn of worden door het Amerikaanse merk Nike.

Het wereldwijde sportkledingmerk met de kenmerkende Swoosh bestaat nog niet eens zo heel lang, maar is misschien wel in elke kledingkast van een tennissend huishouden te vinden. Daarom is Shoe Dog een interessant boek over hoe Nike is ontstaan en hoe het uitgroeide tot een wereldwijd concern. En wat betekent Nike eigenlijk? En wie ontwierp het simpele, maar iconische logo?

In plaats van een schrijver in te huren besloot oprichter Phil Knight zelf de pen te pakken. De vertelling bevat veel zijpaden, waardoor een eerlijk beeld van de tijd, strubbelingen en uitdagingen die Knight moest zien te overwinnen ontstaat.

Shoe Dog verscheen in 2016 en bestaat uit twee delen.

Deel één beslaat driekwart van het boek en gaat voornamelijk over Knight als persoon en zijn ontwikkeling als mens en ondernemer. De problemen die hij ervaart en de dromen die hij heeft, zowel privé als bij het opzetten van zijn bedrijf Blue Ribbon samen met atletiektrainer Bill Bowerman. Een onervaren onderneming die snel moet leren hoe je zakendoet met Japanners. Het jonge bedrijf, dat een bijzondere band met de (eerste) werknemers heeft, zweeft meerdere keren met één sneaker boven de afgrond. De personeelsleden weten soms niet wat ze doen, maar ze blijven bij elkaar en op de één of andere manier werkt het.

Deel twee beschrijft de problemen die Nike ondervindt, doordat het te snel groeit. Met name het cashflow probleem is een terugkerend thema, ondanks dat de omzet maar blijft verdubbelen. De leiding van het bedrijf wil een beursgang zo lang mogelijk voorkomen, maar in 1980 gebeurt het uiteindelijk. Knight is in één klap 178 miljoen dollar waard.

Conclusie is dat Shoe Dog zeker de moeite waard is om te lezen ook al ben je geen Nike adept. En misschien kijk je na het lezen wel heel anders naar je sneakers, polo, joggingsbroek of tennisschoenen…

De epiloog zorgt er in ieder geval voor dat dit boek op een prettige manier wordt dichtgeslagen.

Titel: SHOE DOG
Subtitel: Het verhaal van de oprichter van Nike
Pagina’s: 412
Auteur: Phil Knight
Uitgever (NL): Uitgeverij Unieboek | Het Spectrum bv
Prijs: €10,00
ISBN: 978 90 00 357598